Ung Rejs – ungdomsrejser

Rejseselskabet blev etableret d. 1. oktober 1992 af John N. Tobiesen og hed dengang Jyske Ungdomsrejser. John. N. Tobiesen fik ideen om at etablere Jyske Ungdomsrejser efter selv at have været på en sådan tur. Da han kom hjem lavede han nogle budgetter over hvad sådan en tur egentlig ville koste, og fandt frem til at han selv ville kunne lave et rejseselskab med priser som var endnu billigere. Han placerede virksomheden i Tjæreborg, hvor han selv havde boet hele sit liv.

Allerede i 1993 besluttede John N. Tobiesen at skifte navnet Jyske Ungdomsrejser ud med et andet navn nemlig Ung Rejs.

Fra 1992 til og med 2001 kom der i takt med virksomhedens udvikling nye destinationer med i Ung Rejs rejsemål. Det første rejsemål var Calella hvor der det første år blev sendt 3 busser af sted. I 1995 blev det første fly chartret hos Maersk Air, som fløj fra Billund via Kastrup og videre til Calella. Det blev efterfulgt af Lloret de Mar, Ibiza, Kos og i 2001 kom Rhodos med på Ung Rejs kortet.

Ung Rejs er i dag et af de mest velkonsoliderede rejseselskaber og markedsledende indenfor ungdomsrejser. Selskabet beskæftiger i dag 5 medarbejdere på kontoret i Tjæreborg, tre personer i relaterede selskaber, 45 guider, områdechefer, destinationschefer samt supervisere rundt omkring i verden. Ung Rejs har derudover for tredje år i træk fået AAA-rating.

Imageproblemer forbundet med ungdomsrejser

Et af problemerne for Ung Rejs er, at politikerne og sundhedsstyrelsen er gået ind og blandet sig i Ung Rejs konceptet samt måden de markedsfører på. De mener at de unge bliver opfordret til at drikke uhæmmet, og appellere sådan set til, at konceptet for Ung Rejs bør laves om. Dette kan blive et problem for Ung Rejs, da det kan medføre et dårligt image, og at forbrugerne får en forkert indgangsvinkel til Ung Rejs.

Løsningen på dette problem kunne være, at Ung Rejs prøver at føre deres koncept mere over på det sociale end på det alkoholiserede plan. Unge mennesker er jo godt klar over, at man drikker og har det sjovt på en ungdomsrejse, det behøver jo ikke være det der er tydeligst i en reklame.

Konsekvensen for dette problem kan både være godt og skidt. Det kan være godt, da forældrene til den yngre del af den primære målgruppe vil være mere trygge, og hellere vil sende deres barn af sted på en sådan tur, hvis der ikke er Bacardi flasker og øldåser på alle billederne. Konsekvensen kan også blive det modsatte, da nogle måske synes (nok mest de unge) at det er fedt at der bliver slået så meget på Tøm Baren Fest, da mange unge forbinder ungdomsrejser med at man drikker en masse og har det fedt sammen med nogle nye mennesker. Det kan være at disse mennesker mener at Ung Rejs kommer til at virke for ’’kedelige’’, hvis de tager alle de sjove billeder ud af reklamerne. Det kan være at de mener at Ung Rejs ikke differentiere sig nok fra de andre ’’almindelige’’ rejseselskaber og at dette måske kan medføre at de unge vælger at et andet rejseselskab.

Ung Rejs kommer ikke nok ud til de andre landes markedsledere, da deres koncept er etisk ukorrekt i andre lande. Det ville være helt forkert at markedsføre på konceptet ’’Drukferie’’ i et land som for eksempel England, der har meget skrappe alkoholpolitikker.
En løsning på dette problem kunne være at markedsføre et koncept, der appellere mere på det sociale med andre unge, gode arrangementer, aktiviteter, men stadig også fest og farver. Det skal dog være mere dæmpet end i den danske markedsføring.
Konsekvens:
Som en positiv konsekvens kunne være at Ung Rejs kom ud af stagnationen, ved at komme ind på markedet i de andre lande. Det ville på – i hvert fald – kort sigt blive en kæmpe stor omkostning. Ung Rejs har måske ikke så meget kendskab til dette nye marked, og kan derfor let gå forkert til det.

Et problem for Ung Rejs er at nogle af guiderne har en dårlig indflydelse på de unge. Den episode der skete for de unge der blev opfordret af guiden til at vise deres bare ud af bagruden, burde jo ikke ske igen. Det er ikke smart at guiderne opfordre de unge til at gøre noget, som de et eller andet sted ikke har kontrol over. At der bliver ydet vold mod de unge, er heller ikke et godt salgsparametre. Ung Rejs får jo ikke lige frem et bedre image hvis guiderne ikke kan skelne mellem hvad der er acceptabelt og hvad der ikke er.
Problemer med guidernes opførsel og at de ikke kender landets regler og normer for god opførsel, kan medfører dårlig PR. Da det er en rejse for unge mennesker som er klar på at feste må vi gå ud fra, at dette tilfælde ikke er enestående og derfor et problem.

Da vi ikke kan fastslå om problemet ligger ved selve virksomhedens koncept – ungdomsrejser – eller guidernes opførsel, kan man løse problemet ved at tage begge muligheder i betragtning. Man kunne gå ind og lave guideskolens koncept mere klar omkring opførsel i de på gældende lande. De guider som så allerede er uddannede kunne man så sende tilbage, og få et kursus i virksomhedens nye koncept.
En helt anden løsning kunne være simpelthen at finde nogle andre lande, hvor moralen er anderledes, og hvor man er ligeglad med hvordan turisterne opfører sig så længe de bare får penge i kassen.

Konsekvensen for denne løsning kan være, at problemet med opførslen bliver løst. Hvis guiderne får det nye koncept indlært vil det også hjælpe dem mere med at forstå de pågældende landes moral og etik.

Konsekvensen for at man vælger nye rejsemål for ikke at ændre virksomhedens koncept, kan medføre at de unge ikke gider at vælge Ung Rejs som rejseledere, da de nye feriemål måske ikke er ’’IN’’, i forhold til de nuværende rejsemål.

Ung Rejs har satset på et helt ny koncept nemlig ”Store Verden”, som differentiere sig ved at have helt eksklusive rejsemål, rundrejse ledere, mv. Prisen er helt oppe omkring 40.000 kr.og målgruppen er forholdsvis stor.
Problemet kan blive at John, som også skal lede det nye firma, bruger al sin opmærksomhed på det og måske vil han overse nye problemer i Ung Rejs. Han er måske blevet træt af alle problemerne som er opstået omkring Ung Rejs, og har derfor ’’ Store Verden’’ i tankerne.

Løsningen kunne være at ansætte en anden professionel mand til at lede enten Store Verden eller Ung Rejs. Det bedste ville nok være at lade ham lede Ung Rejs, da det jo ”kører på skinner”, og hvis han har nok viden til at bibeholde Ung Rejs’ position i Danmark, og samtidig udvikle firmaet. John derimod skulle styre det nye koncept, da han har en masse viden omkring opstart af et nyt firma, og han ved hvad det kræver.

Konsekvensen ville være at Ung Rejs ville vedligeholde pladsen som markedsleder for ungdomsrejser på trods af den nye direktør, og samtidig udvikle sig. Samtidig vill Store Verden forløbe godt, da John har tid til at tage sig af den nye ide, udforme budgetter og lave markedsføringsskitser mm. Konsekvensen kunne også være, at den nye direktør ikke kunne håndtere den nye opgave som direktør for Ung Rejs, da han ikke kender nok til ideen, og måske ikke ved hvad der skal til for at motivere sine medarbejdere.

Comments

comments

DEL
Tidligere artikelSouth Beach Kogebogen
Næste artikelFedmeepedemi