Tag Dig af Dine Kunder og Undgå Katastrofe i Virksomheden

Virksomhed

Jeg har til opgave, at redde virksomheder, der er ved at synke. Det er egentligt et meget interessant arbejde, der giver mig en masse forskelligartede udfordringer. Det er også fantastisk at se, hvor meget værdi jeg kan skabe, med relativt få tiltag. Ikke bare begynder de virksomheder jeg arbejder med, at tjene flere penge: de vokser også ofte til mange gange deres originale størrelse, og jeg redder altså ikke bare folks arbejdspladser: jeg skaber også nye.

Det er dog ikke altid, at opgaverne er forskellige igen. Specielt når man har arbejdet med det her i rigtigt mange år. Folk har nemlig tendens til at lave de samme fejl igen og igen, og jeg kan lynhurtigt spotte dem nu, og ændre dem til noget der virker bedre. Noget af det jeg ser mest af, er en forvredet fokus når det kommer til kunder.

Langt de fleste nystartede virksomheder fokuserer nemlig kun på ét område, når det kommer til kunder: det, at få flere af dem. Det virker jo også ganske intuitivt: for at gøre en idé til virkelighed, skal man jo have folk til at betale penge for det man gør eller har. Jeg siger da heller ikke, at man ikke skal arbejde med at skaffe kunder. Retention til at fastholde kunder er bare mindst ligeså vigtigt, og det bliver ofte overset, når virksomhederne har for stor fokus på at få flere og flere kunder ind i butikken.

Man ser det i alle brancher. Et sted der har lidt under denne tilgang de sidste mange år er producenter af aviser og magasiner. De reklamerer ofte med virkeligt gode tilbud på års abonnementer til nye kunder: nogle gange helt ned til en fjerdedel af normalprisen. Problemet er, at de aldrig giver lignende rabatter til deres eksisterende kundebase. Når de eksisterende kunder på den måde hele tiden ser andre få det samme produkt som dem, men til en brøkdel af prisen, så er det klart de bliver sure.

Og der er ikke noget, der er mere kvælende for en virksomhed, end sure kunder der smutter fra din forretning. Det er nemlig betydeligt billigere at vedligeholde et godt forhold med en eksisterende kunde, end det er at anskaffe en ny kunde. Sure kunder er virkeligt svære at få tilbage igen, når først de er smuttet, og der er stor risiko for at de snakker om deres dårlige oplevelse med andre. Det gør det altså sværere at få nye kunder også, og til sidst dør virksomheden.

Så hvis din virksomhed har svært ved at holde på kunderne, så tag at lægge fokus der et stykke tid, og gå mindre op i at tiltrække nye kunder. Når først du kan holde på kunderne, så vil du tjene langt mere, når du skruer op for tiltrækningen af nye kunder igen.

Comments

comments