Slank på den intelligente måde

Forord fra bogen ” Slank på den intelligente måde” af Martin Kreutzer bragt i Iform nr. 9 2005.

Kender du problemet? Badevægtens nål har sneget sig alt for langt op, tøjet strammer, og dellerne begynder at bule alt for meget ud – og dit ønske om vægttab næres hver gang, du bliver konfronteret med de ubarmhjertige fakta. Hvis svaret er ja, så velkommen i klubben. Jeg vil tro, at mellem 80 og 90 pct. af alle kvinder kender problemet i større eller mindre omfang. Løsningen ligger langtfra ligefor, for markedet bugner af slanketilbud af alsidig karakter. Nogle lover store vægttab på rekordtid, mens andre viser vejen til langsigtede forandringer, der forhåbentlig også holder længere end de mange lynkure. I min hverdag på Institut for Human Ernæring møder jeg næsten dagligt mennesker, der har prøvet at tabe sig på alverdens måder, inklusive slankemedicin, pulverkure og ensidige kure, hvor man kun må spise et begrænset antal fødevarer. Nogle gange lykkes det en person at tabe adskillige kilo,andre gange har slankekuren fra starten vist sig at være næsten frugtesløs, og resultatet har kun været et minimalt vægttab. Men for de fleste gælder, at det aldrig lykkes dem at fastholde vægttabet over længere tid.

Hvorfor er det så svært?

Selvfølgelig kan det ikke undgå at sætte en masse tanker i gang, når jeg dag ud og dag ind konfronteres med mennesker, der gang på gang har evnet at tabe sig for blot at tage det hele på igen.Hvorfor er det så svært at bevare det vægttab, man har opnået? Og hvilke kræfter driver kiloene tilbage på kroppen? Spørgsmålene er simple, men svarene så komplekse som mennesket selv. I mine øjne er en af de primære grunde, at de fleste vægttabsforløb håndteres som en kur af afgrænset varighed. Bag denne indstilling ligger tanken: “Når først vægten er nede, kan jeg droppe kuren og dermed alle de restriktioner,utiltalende fødevarer og kedelige motionsvaner, som jeg har udholdt under kuren.” Desværre strider den tankegang mod al logik. Når man vender tilbage til de gamle vaner, der i sin tid resulterede i den høje vægt, vil man uvægerligt tage på,gram for gram, indtil balancen mellem kalorieindtag og kalorieforbrug er genvundet. Første og vigtigste skridt til at opnå varigt vægttab er derfor ikke at give sig i lag med den ene slankekur efter den anden, men at acceptere, at vægttabet kun kan holdes, hvis du integrerer de slankende vaner og gør dem til en fuldstændig naturlig del af det nye liv. Denne tanke er ekstremt vigtig at have i baghovedet i alt, hvad du gør i bestræbelserne på at nedbringe vægten, både når du skal vælge motionsform og finde tid til ekstra aktiviteter i hverdagen,men også når kosten skal ændres,så du bliver tidligere mæt,end du plejer. Kaster du dig ud i en motionsform, som du inderst inde ved, at du ikke vil bibeholde efter vægttabet, fordi den,hvis du skal være helt ærlig, ikke tiltaler dig, mener jeg, at du lige så godt kan lade være med overhovedet at gå i gang med den. Også selv om det muligvis er den motionsform, der på papiret sluger flest kalorier pr. minut. I min daglige vejledning bruger jeg således langt mere tid på at guide folk til en motionsform, de virkelig har lyst til, end på at diskutere pulszoner, træningshyppighed eller fedtforbrænding. For det er min helt entydige erfaring,at finder du først en motionsform,som du kan lide,og som kan passes ind i din dagligdag,kommer kalorieforbruget, og dermed bidraget til vægttab og sundhed,helt af sig selv. Processen kan tage uger og måske måneder og kræve, at du prøver kræfter med flere forskellige motionsformer. Men tiden er givet særdeles godt ud. De, der tvinger sig ned i triste træningslokaler eller modvilligt begiver sig ud at løbe,falder fra inden for få uger, mens de,der realiserer eller genoptager barnedrømmen om at gå til ridning eller får tegnet et længe ønsket medlemskab i golfklubben,virkelig går til motionen med liv og sjæl. Med masser af sund og slankende aktivitet til følge.

Indbydende mad giver gode vaner Slankefiaskoer på stribe

Indlægget er presenteret af gymnastikefterskole Bjergsnaes.dk

 

 

 

Comments

comments