header

Effektiv slankekur med gode vaner

af Anne Jensen

Selvom du ikke er overvægtig kan du stadig være ramt af dårlige spisevaner (bare fordi man er tyk, kan man godt have tynd mave. red;-)

Særligt folk med stressede jobs har en trang til søde sager og fast food. Selv ved jeg godt, hvordan trangen til junk food melder sig, når man er spærret inde i et kontorlandskab fra 8 – 16.

Hvis du er som stort set alle andre har du sikkert dine dårlige madvaner – og det er nemt at få fat i. Ubuddet er enormt og fristelsernes forløser er ikke længere væk end cola- og M&M’s maskinen lige om hjørnet.

Når først man har fået de dårlige vaner er de desværre meget svære, at slippe af med igen. Det er ligesom narkotika. Når først man har prøvet tilfresstillelsen i en chokoladebar er det nemt at falde i igen og igen og igen.

Så hvad skal man gøre?

Jeg har selv problemet tæt inde på livet fordi jeg elsker McD’s burgere. Næsten hver gang, når jeg arbejder længe, melder trangen til junk food sig. Dels fordi jeg bilder mig ind, at jeg er for udkørt til at lave rigtig mad, dels fordi jeg synes junk fooden smager godt og tilfresstiller mig hurtigt og nemt.

Det ideele, at gøre ville være at tage sig sammen. Samle al sin viljestyrke og droppe de hurtige og usunde måltider og begynde at træne kredsløbstræning regelmæssigt.

Nu er virkeligheden ikke skruet sådan sammen. Ikke mange har tid til at træne, så vi har behov for en anden løsning. Noget man kan gøre gradvist og som ikke tager ret lang tid.

Identificer dine madvaner

Du skal identificere dine dårlige madvaner. Start med at putte en huskeseddel i din taske, frakkelomme eller andet sted. Noter de tidspunkter af dagen ned, hvor de dårlige madvaner trænger sig på. De dage, hvor du bare må ned og tømme colaautomaten, spise uhæmmet af tobleronebaren eller hvad dit “drug” nu måtte være.

For rigtig mange mennesker er de dårlige tidspunkter omkring middagstid. For andre og blandt andet mig selv er det omkring kl. 17.00 – og det er rigtig skidt, idet jeg så ikke kan spise særlig meget til aftensmad – altså af den sunde mad, hvis jeg orker at få den lavet.

Summa sumarum. Hold styr på dine dårlige madvaner med en lille blok. Sørg for at have noget, de rkan lindre smerten. Gulerødder skåret i stokke, et æble eller en banan. Som alle andre aghængighestilstande er det hårdt i starten, men det bliver langsomt bedre. Held og lykke…..

Uhm..I’m loving it:-)

Læs også Indbydende mad giver gode vaner og guiden til at smide mavefedtet.

Efter slankekuren kan du igen gå i Second Female tøj