Efterskolen gør Fodbold og Læring til To Sider af Samme Mønt

Det er desværre alt for almindeligt, at unge mennesker bliver skoletrætte, allerede i folkeskolen. Der har været mange skole-reformer, der har forsøgt at gøre folkeskolen mere ”effektiv” og få de unge til at klare sig bedre i diverse internationale tests, så Danmark kan pryde sig med at have et produktivt skolesystem og kloge elever. Men hvad med elevernes oplevelse og velvære på skolen? Hvor mange af disse reformer har fokuseret på at gøre læring sjovt og til noget, som de unge naturligt bliver draget imod? Det er en skam, at skoler bliver set som en slags klogheds-fabrikker, der tager børn ind i den ene ende, og spytter maskiner med diplomer ud af den anden. Er der virkeligt ikke mere i at være menneske? Det er der flere der mener, at der er, og heldigvis for det da.

Hvis man gerne vil finde de mennesker, der tror på at livslang læring kan være en sjov og naturlig proces, så skal man tage ud på de danske efterskoler. Det er nemlig lige præcis denne tilgang til læring, der ikke alene har lagt fundamentet for efterskolerne, men også driver deres fortsatte succes.

Tager man eksempelvis ud på en fodbold efterskole, så vil man hurtigt se, at fodbold og læring kan være to sider af samme mønt. Her sidder eleverne ikke og glor ud af vinduerne, mens undervisningen er i gang, og tæller sekunderne til det bliver frikvarter, og de igen kan have det sjovt. Nej, på fodbold efterskolen er undervisningen nemlig en inspirerende og udfordrende aktivitet i sig selv. Der er fokus på at gøre indholdet engagerende og spændende, og det er noget, som eleverne rigtigt godt kan lide. Det kan selvfølgeligt stadig være de foretrækker fodbold over matematik, eller dansk over engelsk, men det er knap så vigtigt. Det er helt normalt at have præferencer! Men på en efterskole gør lærerne i det mindste hvad de kan for, at ingen af fagene er direkte kedelige eller meningsløse. Eleverne er selv med til at forme undervisningen, og spørgsmål er noget, der bliver sat pris på. Hvor mange har ikke i deres barndom siddet med hovedet begravet i ligninger, og tænkt ”hvad skal jeg dog nogensinde komme til at bruge det her til?”

Det er et godt spørgsmål, men det er ikke et der er plads til, i den ”effektive” skole. Her skal undervisningen ned i elevernes hoveder, og jo færre spørgsmål de stiller, jo bedre. På efterskolen er spørgsmålet dog et, der bliver lagt ind fra starten af. Hvis du fortæller nogen hvorfor noget er brugbart, og lader dem benytte den tillærte viden i sjove og inspirerende situationer, så får de lyst til at lære. Det hele virker så indlysende at selv et barn kan se det – og det er måske grunden til, at det er de unge selv, der søger ind på efterskolerne, mens det er de gamle gråhårede politikere der er i gang med deres evige revisioner.

Comments

comments