Campingferie som Mercedes Ville Designe Den

Bilbranchen har længe lidt under et fænomen, som man ser indenfor alle felter. I begyndelsen var bilen noget rimeligt obskurt, og rigtigt mange forskellige producenter eksperimenterede i vidt forskellige retninger. En bil var ikke bare en bil: hvem der havde produceret den, og hvilke ting de eksperimenterede med for tiden, havde stor betydning på hvad det du fik, når du købte en bil af dem. Der var ingen standarder eller forventninger: det var helt nyt, og producenterne havde frit spil til at prøve ting af, og se hvad folk rent faktisk havde lyst til at købe.

Som med så meget andet, så begynder de vildeste eksperimenter at dø ud. Producenterne og designerne begynder at danne sig et billede af hvad den generelle dansker leder efter i en bil, og nu går konkurrencen på at optimere på disse faktorer. Nytænkning bliver for farligt: det er dyrt, og de fleste eksperimenter ender ikke med, at sælge bedre. Fra et forretningsmæssigt synspunkt kan det altså ofte bedre betale sig at bruge den samme opskrift, som allerede har bevist sit værd, og så bare lave nogle sikre små-ændringer hist og her. Det er derfor vi har set markedet for biler stagnere på den tekniske front: ingen tør prøve noget nyt, alle forsøger bare at malke markedet med variationer af de samme biler.

Når det sker i andre markeder, så kommer der typisk en ny spiller på banen, som overhaler alle de gamle og stagnerede mastodonter. De fleste startups fejler: men dem der overlever er dem, der har eksperimenteret og fundet frem til noget, som rent faktisk virker og er eftertragtet. Disse entreprenører tør godt at eksperimentere: for det er den eneste måde de har en chance for, at komme ind på markedet. Hvis de lancerede en traditionel bil ville de ingen chance have imod de etablerede konkurrenter. Men finder de på noget særligt, så kan det går rigtigt hurtigt!

På bilmarkedet er det dog ikke nemt. Det er både dyrt og kompliceret at producere biler, så det er ikke noget man bare lige gør ude i en garage i sin fritid. Det tætteste vi umiddelbart er kommet er Tesla: personen med den innovative idé skal gerne have masser af penge, og en tilpas stor risikovillighed, før at den slags kan ske.

Men mastodonterne er også begyndt at røre på sig. Intet sted er det mere tydeligt, end i Mercedes Marco Polo. En autocamper er nok det fjerneste fra, hvad de fleste mennesker forbinder med en Mercedes: og det er det på sin vis også. Det er et rimeligt vildt eksperiment: langt fra den traditionelle opskrift på succes, som Mercedes ellers har levet højt på i årevis. Men de har virkeligt gjort det godt: ser man bilen ligner den nemlig langt fra et vildt eksperiment. Den ligner en Mercedes fra top til tå, og alle detaljerne er på plads og kælet for, som havde de produceret Marco Polo siden de startede.

Comments

comments